می مینور

×

برنامه روزانه تمرین گیتار

خانه » آموزش ( متن ) » برنامه روزانه تمرین گیتار
Admin

Admin

درباره نویسنده
می مینور سکوی پرتاب شما علاقه مندان به دنیایِ موسیقی؛ سایت می مینور در نظر دارد جهت یادگیری و پیشرفتِ علاقه مندان از مبتدی تا حرفه ای برنامه جامع و کاملی را در بخش های مختلف اموزش گیتار ارائه دهد. امید بر آن است که این برنامه محلی در جهت رشدِ دانش و مهارت نوازندگی شما عزیزان باشد. تلاش همه ما بر آن است که یاری گر شما عزیزان در این زمینه باشیم. از اینکه با ما همراه هستید بسیار سپاسگزاریم. لطفا نظرات و پیشنهادات و همین طور انتقادات خود را در بابِ مسایل و موارد سایت از طریق آدرس زیر با ما در میان بگذارید. سپاس از همراهی تک تک شما هنر مندان و هنر دوستان.
زمان انتشار : 431 روز پیش دسته بندی : آموزش ( متن ), آموزش های کاربردی

برنامه روزانه تمرین گیتار

برنامه روزانه تمرین گیتار

 

 

 

 

 

 

مطمئنا برای بسیاری از شما نوازندگی به عنوان حرفه و شغل اول تلقی نمی شود. شما مسئولیت های دیگری نیز در زندگی دارید. خانواده ، کار، تحصیل و…همگی مواردی هستند که شما مجبور هستید بخش زیادی از وقت خود در روز را به آنها اختصاص بدهید.

اما همه ی این موارد دلیلی برای ترک تمرین نیست. شما می توانید حتی با سی دقیقه تمرین نیز  پیشرفت قابل توجهی داشته باشید.

مهم نیست که سبک شما چیست. تعیین هدف و تنظیم یک برنامه ی عملی برای رسیدن به آن  مهمترین عامل موفقیت یک نوازنده است.

کافیست ابتدا هدف خود را تعیین و سپس با تنظیم یک برنامه ی عملی  از وقتی که در روز دارید نهایت استفاده را ببرید.

به عبارت دیگر مختصر و مفید تمرین کنید.

این مقاله یک برنامه ی پیشنهادی به شما ارائه می دهد تا دید کلی نسبت به نحوه  تمرین گیتار پیدا کنید. شما می توانید بر اساس نقاط ضعف و قوت خود زمان تمرینات را کم یا زیاد کنید.اما باید اصولی کلی را رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

تعیین هدف برای تمرینات

مهمترین موضوع در تنظیم یک برنامه ی عملی مناسب تعیین هدف برای تمرینات و همچنین مشخص نمودن مواردی است که در آنها پیشرفت داشته اید.

این هدف باید هفتگی ، ماهانه و حتی روزانه باشد.

به عنوان مثال :

زمان                    هدف
روزانه رسیدن به سرعت ۱۲۵ BPM با مترونوم در گام  A ماژور
هفتگی افزایش ۲۵% سرعت نسبت به ابتدای هفته در گام  A ماژور
ماهانه افزایش ۲۵% سرعت نسبت به ابتدای ماه در گام های A، D، G، C ماژور

با این هدف گذاری می توانید به راحتی میزان پیشرفت خود را نیز اندازه گیری کنید.

اگر در زمان تعیین شده به اهداف خود نرسیدید آن را به عنوان شکست تلقی نکنید. به جای آن به دنبال دلیل باشید و در صورت لزوم روند تمرینات را تغییر دهید.

به عنوان مثال اگر در تمرینات گام به اهداف خود نرسیدید شاید در پیک زنی مشکل داشته باشید. سعی کنید برای مدتی تمرینات پیک نوازی انجام دهید و سپس دوباره تمرینات گام را شروع کنید.

این موضوع اهمیت هدف گذاری را نشان می دهد. هدف گذاری درست می تواند نقاظ ضعف شما را آشکار کند.

چگونه پیشرفت خود را اندازه بگیریم ؟

ثبت تمرینات

ثبت تاریخ ، مدت زمان تمرین و مورد تمرین می تواند بسیار مفید باشد.

با یک نگاه به موارد تمرینی و مقایسه آن با ماه های گذشته می توانید پیشرفت خود را اندازه و مسیری که طی کرده اید را مشخص کنید.

به عنوان مثال مسیری که برای افزایش سرعت یا بهبود پیک زنی طی کرده اید. هر کدام از این موارد برای شما تجربه ای جدید محسوب می شوند که باید ثبت گردند. شما می توانید در آینده از این تجربیات برای عبور از موانعی که به آنها برخورد خواهید کرد استفاده کنید.

ضبط تمرینات

یکی دیگر از روش های موثر برای اندازه گیری پیشرفت ضبط تمرینات است. شما می توانید بعد از مدتی به تمرینات گذشته ی خود گوش کنید و پیشرفت خود را ببینید.

سعی کنید نقاط ضعف خود را پیدا کنید و روی آنها بیشتر تمرکز کنید. آبا توانسته اید این مشکلات را برطرف کنید یا آنها را بهبود ببخشید ؟

گاهی ضبط کردن تنها راه اندازه گیری پیشرفت است. مواردی مانند سولو نوازی که تمیز نواختن در آنها اهمیت دارد تنها با ضبط کردن قابل اندازه گیری است.
زیرا تمیز ساز زدن مانند پارامتر سرعت در تمرین گام قابل ثبت نیست.

مفاهیم تمرین گیتار

هر گیتاریست نقاط ضعف و قوت مخصوص خود را دارد و نمی توان برای تمام هنرجوها برنامه ی تمرینی یکسانی تعیین کرد. اما هفت مفهوم وجود دارد که باید در برنامه ی تمرینی روزانه ی نوازنده ها قرار بگیرد.

این هفت مفهوم تمام مهارت هایی که مورد نیاز یک نوازنده است مانند سولونوازی ، تئوری ، آکورد نوازی ، شناخت فرد برد و…را پوشش می دهد.

در ادامه برنامه ی تمرینی ۳۰ دقیقه ای ارائه می شود که در آن تمام مفاهیم بالا پوشش داده شده است.

این هفت مفهوم عبارتند از :

  •  هارمونی ( شناخت آکوردها و ریتم نوازی )
  •  ملودی ( گام و آرپژیوس )
  •  تکنیک
  •  سولونوازی
  •  تمرین تقویت گوش
  •  تئوری موسیقی
  •  یادگیری یک قطعه

در ابتدا به نظر می رسد که برای پرداختن به این مفاهیم به زمان زیادی در روز نیاز خواهید داشت. اما عملا اینطور نیست. لازم نیست که هر کدام از این موارد در هر جلسه ی تمرینی گنجانده شود.

همانطور که می دانید استمرار در تمرینات مهمترین فاکتور برای موفقیت یک نوازنده است. شما نیز می توانید برنامه ی خود را طوری تنطیم کنید که هر کدام از موارد بالا حداقل یک بار در طول هفته در برنامه ی تمرینی شما باشد و شما ارتباط خود با آنها را از دست ندهید.

برنامه هفتگی تمرین گیتار

قبل از پرداختن به جزئیات برنامه ی تمرینی ابتدا یک نگاه کلی به آن می اندازیم. بسیاری از اساتید پیشنهاد می کنند که ۵ الی ۶ روز در هفته را به تمرین بپردازید.

برنامه ی تمرینی که در ادامه ارائه خواهد شد براساس ۵ روز تمرین در هفته و سه مدل تمرین در هفته است که به شرح هریک خواهیم پرداخت.

همانطور که گفتیم لازم نیست جلسات تمرینی خیلی طولانی باشند مهمتر آن است که تمام مفاهیم در آن گنجانده شوند. این یعنی استمرار در تمرین و استمرار در تمرین نیز یعنی پیشرفت.

زمان برنامه تمرینی
شنبه برنامه روزانه ۱
یکشنبه برنامه روزانه ۲
دوشنبه استراحت
سه شنبه برنامه روزانه ۱
چهارشنبه برنامه روزانه ۲
پنجشنبه برنامه روزانه ۳
جمعه استراحت

این برنامه تمرینی می تواند در دراز مدت نتیجه بخش باشد و بسیار بهتر از تمرین نکردن در چند روز هفته و متمرکز کردن تمام تمرینات در یک یا دو روز است.

۱۵ دقیقه برنامه روزانه تمرین گیتار

اگر واقعا روزهایی وجود دارد که  ۳۰ دقیقه نیز زمان برای تمرین ندارید می توانید این مقدار را  به ۱۵ دقیقه کاهش دهید.

می توانید این ۱۵ دقیقه را به دو بخش تقسیم کنید.

  • بخش اول : ۱۰ دقیقه
  • بخش دوم : ۵ دقیقه

البته شاید ایده آل نباشد که هر روز به جای ۳۰ دقیقه ، ۱۵ دقیقه تمرین کنید اما در دراز مدت همین مقدار هم می تواند مفید واقع شود و انگشتان شما را آماده نگه دارد و بهتر از متمرکز کردن تمرینات در یک یا دور روز است.

تقسیم بندی زمان تمرین

حال وقت آن است که با جزئیات بیشتری برنامه های روزانه را بررسی کنیم. هر کدام از این سه مدل برنامه ی تمرینی را به دو قسمت ۱۰ دقیقه ای و ۲۰ دقیقه ای تقسیم می کنیم.

سعی کنید به این زمان بندی پایبند باشید. ممکن است وسوسه شوید که یک تمرین را ادامه و وقت مفاهیم و تمرین های دیگر را به آن اختصاص دهید.

همانطور که گفتیم تمرین منظم و مستمر مهمترین عامل موفقیت یک نوازنده است. پس نباید از هیچ مفهومی غافل شوید.

همچنین استفاده از مترونوم را نیز فراموش نکنید.

برنامه روزانه تمرین ۱

اولین مدل برنامه تمرینی که برای روزهای شنبه و سه شنبه قرار داده شده است به تمرین هارمونی و ملودی اختصاص می یابد.

چرا دو روز برای تمرین این دو مفهوم اختصاص می باید و تمرین هارمونی بیشترین سهم را دارد ؟

می توانید جواب را از زبان kirk hammet بشنوید :

(( با اینکه من یک لید گیتاریست هستم اما ۹۵% وقتم هنگام اجرا را به نواختن ریتم می گذرانم.))

به همین علت شما باید به این دو قسمت توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر فکر می کنید در نواختن ریتم قوی هستید می توانید بیست دقیقه از زمان تمرین را به گام و ده دقیقه را به آکورد نوازی اختصاص دهید.

قبل از شروع تمرینات نیز برای خود هدف تعیین کنید تا پیشرفت کار را اندازه بگیرید.

۲۰ دقیقه آکورد نوازی

همانطور که گفتیم شما به عنوان یک نوازنده بیشتر وقت خود را به آکورد نوازی اختصاص خواهید داد. این بیست دقیقه می تواند شما را برای نوازندگی در یک گروه آماده کند.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  تمرین آکوردهای باره دار یا آکوردهای سه صدایی
  •  معکوس کردن آکوردها
  •  تمرین توالی آکوردها
  •  نواختن یک آکورد در پوزیسیون های مختلف

۱۰ دقیقه گام و آرپژیوس

این قسمت برای بسیاری از گیتاریست ها جذاب است. به همین دلیل گاهی زمان تمرینات دیگر را به آن اختصاص می دهند. همانطور که ذکر شد این کار صحیح نیست و از هیچ تمرینی نباید غافل شد.

در اینجا ده دقیقه را به آنها اختصاص می دهیم. برای این قسمت نیز هدف تعیین شود.

در مورد تمرین همزمان گام و آرپژیوس نگران نباشید. شما می توانید چند هفته گام و سپس برای چند هفته آرپژیوس ها را تمرین کنید یا به صورت همزمان هر دو را پیش ببرید.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  تمرین یک گام در پوزیسیون های مختلف
  •  ساخت عبارت های مختلف با یک گام و تمرین آنها
  •  تمرین آرپژیوس های مرنبط با یک گام در پوزیسیون های مختلف

برنامه روزانه تمرین ۲

روزهای یک شنبه و چهارشنبه به تمرین تکنیک و سولونوازی اختصاص می یابد. این دو مورد مهارت و خلاقیت شما را به عنوان یک نوازنده افزایش می دهد.

تکنیک نیز مانند تمرین گام و آرپژیوس از بخش های جذاب برای هنرجوها است. پس توجه کنید که تمرین آن موجب نشود که از مفاهیم دیگرغافل شوید.

۲۰  دقیقه تکنیک

یادگیری تکنیک موجب می شود که روان و تمیز ساز بزنید.  بسیاری از هنرجوها تکنیک را تنها به سرعت خلاصه می کنند. اما توجه کنید سرعت تنها بخشی از این قسمت است.

تکنیک یعنی سریع بودن ، انعطاف پذیری و قوی بودن هر دو دست شما. چه دستی که کارپیک زنی را انجام و چه دستی که کار انگشت گذاری را انجام می دهد.به همین دلیل مواردی که باید در این قسمت تعیین شود زیاد است و ما نیز ۲۰ دقیقه را به آن اختصاص می دهیم.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  تمرین تقویت انگشتان دست
  •  تمرین hammer on و pull off
  •  تمرین alternate picking
  •  تمرین tapping

10 دقیقه سولونوازی

مهمترین موضوع در سولونوازی تقویت قدرت خلاقیت شماست. البته سولونوازی به صورت تصادفی اطراف یک آکورد چندان مفید نخواهد بود. سعی کنید با هدف مشخصی کار را آغاز کنید.

به عنوان مثال قسمتی از فرت برد را انتخاب و تنها در آن قسمت سولونوازی کنید. این کار موجب افزایش قدرت خلاقیت  و مهارت شما خواهد شد.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  انتخاب گام مناسب برای سولونوازی روی یک ریتم
  •  سولونوازی روی یک سیم برای تسلط بیشتر به فرت برد
  •  سولونوازی اطراف یک آکورد ثابت در یک گام یا آرپژیوس مشخص

برنامه روزانه تمرین ۳

این برنامه تنها در روزهای پنجشنبه اجرا می شود. البته این موضوع به معنای کم اهمیت بودن این قسمت ها نیست.

چون ما زمان کمی در اختیار داریم برنامه را طوری تنظیم کردیم که حداقل یک بار در هفته این مفاهیم را تمرین کنیم.

اگر فکر می کنید که در تمرین گوش یا نواختن یک قطعه ضعیف هستید می توانید مدت زمان تمرین را افزایش و از زمان تمرینات دیگر بکاهید.

۲۰ دقیقه تمرین تقویت گوش

یکی از مهمترین بخش های تمرین گیتار که بسیاری از هنرجوها از آن غافل می شوند تمرین تقویت گوش است.

این مفهوم یکی از مهمترین عوامل پیشرفت در نوازندگی است.

تسلط بر این مفهوم شما را وارد دنیای جدیدی خواهد کرد و لذت نوازندگی را دو چندان می کند. شما می توانید صداهایی که در محیط اطراف یا درون ذهن خود می شنوید را روی گیتار پیاده کنید و ملودی های زیبا بسازید.

سعی کنید قطعات و سولوها را با گوش یاد بگیرید. در واقع مادامی که این کار را انجام می دهید تمرین تقویت گوش انجام داده اید.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  تشخیص یک آکورد با گوش
  •  یاد گرفتن یک ریف با شنیدن آهنگ
  •  آموختن یک سولو با شنیدن آن
  •  تمرین تشخیص فاصله با گوش ( interval ear training )

10 دقیقه یادگیری یک قطعه

هنرجوهایی هستند که  به خوبی بر گام ها و آکوردها مسلط شده اند اما نمی توانند آهنگ یا قطعه ای را بنوازند.

هدف از یادگیری آکوردها ، تکنیک ها و گام های مختلف استفاده از آنها است. در واقع هدف شما به عنوان یک نوازنده نیز در انتها نواختن یک قطعه است.

همچنین نواختن یک قطعه می تواند انگیزه ی شما را نیز برای ادامه راه افزایش دهد.

فرض کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده گیتار شما را ببیند و از شما بخواهد که برای آنها آهنگی اجرا کنید. آیا شما قصد دارید برای دوست خود گام بزنید ؟

پس زمانی را در طول هفته به یادگیری یک قطعه اختصاص دهید.

مثال از تمرینات این قسمت :

  •  یادگیری آکوردهای یک آهنگ
  •  یادگیری ریف یا سولوی یک قطعه
  •  یادگیری یک قطعه با گوش

روزهای استراحت

در این روزهای استراحت می توانید مفاهیمی که پرداختن به آنها به ساز احتیاج ندارد را تمرین کنید. مانند تئوری موسیقی یا گوش دادن به یک قطعه.

هر دو مورد را می توانید هر کجا که خواستید تمرین کنید. حتی ساعات طولانی که روزانه در ترافیک خیابان ها از بین می رود.

شاید هر کدام از ما روزی چند ساعت به موسیقی گوش کنیم. اما معمولا مشغول انجام کار دیگری هستیم. وقتی به یک قطعه گوش می کنید تمام تمرکز شما به قطعه باشد.

این موضوع باعث تقویت گوش و همچنین درک شما از قطعه می شود. به سبکی خاص تعصب نداشته باشید و به نوازندگان  و سبک های مختلف گوش کنید. درک قطعه و گوش دادن سبک های مختلف به شما برای کار خودتان ایده خواهد داد.

همچنین قطعه هایی که مشغول یادگیری آنها هستید را چندین بار گوش کنید.

مفهوم مهم دیگری که می توانید در روزهای استراحت به آن بپردازید تئوری موسیقی است. از اهمیت تئوری غافل نشوید. تئوری مانند نقشه است که به شما سرعت یادگیری شما را بالا خواهد برد و قدرت خلاقیت شما را افزایش می دهد. هر هفته مفاهیم جدید تئوری را مطالعه کنید و قطعاتی که مشغول یادگیری آن هستید را آنالیز کنید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد تمرینات بالا یک تمرین پیشنهادی است که شما می توانید بر اساس نقاط ضعف و قوت خود آن را تغییر دهید. نکته ی مهم اینجا غافل نشدن از یک مفهوم است. سعی کنید صرف نظر از هر تغییری که ر این برنامه می دهید هر هفت مفهوم را حداقل یک بار در هفته تمرین کنید.

منبع : mattwarnockguitar.com

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *